Magnetism/Elektricitet

Här kommer vi att lägga ut information om magnetism/elektricitet.

Pedagogisk planering för åk: 6

Arbetsområde: Fysik (magnetism/elektricitet)

Ämne och syfte:
Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fysikaliska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om fysikaliska företeelser och sammanhang utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla perspektiv på utvecklingen av naturvetenskapens världsbild och ges inblick i hur naturvetenskapen och kulturen ömsesidigt påverkar varandra.

Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
  • genomföra systematiska undersökningar i fysik, och
  • använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.

       Fysiken och vardagslivet

  • Energiflöden mellan föremål som har olika temperatur. Hur man kan påverka energiflödet, till exempel med hjälp av kläder, termos och husisolering.
  • Elektriska kretsar med batterier och hur de kan kopplas samt hur de kan användas i vardaglig elektrisk utrustning, till exempel i ficklampor.
  • Magneters egenskaper och användning i hemmet och samhället.
  • Krafter och rörelser i vardagssituationer och hur de upplevs och kan beskrivas, till exempel vid cykling.

       Fysiken i naturen och samhället

  • Energins oförstörbarhet och flöde, olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön samt energianvändningen i samhället.

         Fysiken och världsbilden

  • Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.

    Fysikens metoder och arbetssätt
  • Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
  • Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
  • Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

Kunskapskrav:
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och föra resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med anpassning till sammanhanget.
Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och fungerande sätt. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt som kan förbättra undersökningen. Dessutom gör eleven dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.
Eleven har kunskaper om fysikaliska fenomen och visar det genom att ge exempel på och beskriva användning av fysikens begrepp. I underbyggda resonemang om elektriska kretsar, magneter, rörelser, ljud och ljus kan eleven relatera till några fysikaliska samband. Eleven kan också beskriva och ge exempel energikällor, energianvändning och isolering med koppling till energins oförstörbarhet och flöde.


Undervisning:
Under en tidsperiod kommer vi att arbeta med ämnet fysik, magnetism och elektricitet. Vi kommer att läsa fakta, se på film och göra laborationer.

Bedömning:
Vi kommer att bedöma dina förmåga att:
  • samtala, diskutera och söka fakta frågor kring det aktuella ämnet.
  • genomföra undersökningar och resonemang kring detta. (Jämföra resultat, likheter och skillnader, ge förslag som kan förbättra.)
  • Användanda fysikens olika begrepp, både skriftligt och muntligt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar