Vasatiden

Här kommer all information att läggas ut om Vasatiden.


Pedagogisk planering för åk: 6

Arbetsområde: Historia (Vasatiden)

Ämne och syfte:
Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
  • använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
  • kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
  • reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och
  • använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.

Centralt innehåll:
Hur historia används och historiska begrepp
  • Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
  • Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
  • Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
  • Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.



Kunskapskrav:
Eleven har kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver samband mellan olika tidsperioder. Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid, och motiverar sitt resonemang med och underbyggda hänvisningar till det förflutna. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för resonemang om källornas användbarhet.
Eleven kan tolka och visa på spår av historien i vår tid och föra resonemang om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett fungerande sätt.

Undervisning:
Under en tidsperiod på ca 3 veckor kommer vi att arbeta med Vasatiden. Vi kommer att läsa fakta, se på film och göra fördjupningar. Utifrån fördjupat ämne kommer vi att göra nyhetsartiklar i grupp som handlar om Vasatiden. Detta publiceras sedan till en egen tidning i klassen med nyheter från Vasatiden. Vi avlutar med en litet test om Vasatiden där du ytterligare får en chans att visa dina förmågor.

Bedömning:
Vi kommer att bedöma arbetet under lektioner där vi diskuterar och arbetar med material om Vasatiden. Vi kommer att bedöma din förmåga att :
  • använda historiska begrepp på ett fungerande sätt
  • kunna tolka och visa på spår av historien
  • visa kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter
  • dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor
Vi har tittat på Historiespanarna på Tv4. Du som vill se den igen eller missade dagens lektion kan se den här:
http://www.tv4play.se/program/tidsdeckarna?video_id=1162749




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar