Pedagogisk
planering för åk: 6
Arbetsområde:
Historia (Vasatiden)
Ämne
och syfte:
Genom undervisningen i ämnet historia ska
eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin
förmåga att
- använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
- kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
- reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och
- använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Centralt
innehåll:
Hur historia används
och historiska begrepp
- Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
- Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.
- Vad begreppen förändring, likheter och skillnader, kronologi, orsak och konsekvens, källor och tolkning betyder och hur de används i historiska sammanhang.
- Tidsbegreppen vikingatiden, medeltiden, stormaktstiden och frihetstiden samt olika syn på deras betydelser.
Kunskapskrav:
Eleven har kunskaper om historiska
förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
Eleven visar det genom att föra
underbyggda resonemang om orsaker till
och konsekvenser av samhällsförändringar och människors
levnadsvillkor och handlingar. Eleven kan undersöka
utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och
levnadsvillkor och beskriver samband mellan olika tidsperioder.
Eleven visar också hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat
vår samtid, och motiverar sitt resonemang med och
underbyggda hänvisningar till det
förflutna. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra
enkla slutsatser om människors levnadsvillkor, och för resonemang
om källornas användbarhet.
Eleven kan tolka och visa på spår
av historien i vår tid och föra resonemang om varför det finns
likheter och skillnader i olika framställningar av historiska
händelser, personer och tidsperioder. I studier av historiska
förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av
källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda
historiska begrepp på ett fungerande sätt.
Undervisning:
Under en
tidsperiod på ca 3 veckor kommer vi att arbeta med Vasatiden. Vi
kommer att läsa fakta, se på film och göra fördjupningar. Utifrån
fördjupat ämne kommer vi att göra nyhetsartiklar i grupp som
handlar om Vasatiden. Detta publiceras sedan till en egen tidning i
klassen med nyheter från Vasatiden. Vi avlutar med en
litet test om Vasatiden där du ytterligare får en chans att visa
dina förmågor.
Bedömning:
Vi
kommer att bedöma arbetet under lektioner där vi
diskuterar och arbetar med material om Vasatiden. Vi kommer att
bedöma din förmåga att :
- använda historiska begrepp på ett fungerande sätt
- kunna tolka och visa på spår av historien
- visa kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter
- dra enkla slutsatser om människors levnadsvillkor
Vi har tittat på Historiespanarna på Tv4. Du som vill se den igen eller missade dagens lektion kan se den här:
http://www.tv4play.se/program/tidsdeckarna?video_id=1162749
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar